Határtalanul 2024
2024. május 7-11. Erdély
Előkészítő óra:
Barangoló Digitális Tartalomtár használatával
Határtalanul! – tanulmányi kirándulás hetedikeseknek előkészítő óráján használtuk a Barangoló digitális tartalomtár tankockáit. A csoport a okosteremben laptopokon oldotta meg a tankockákat. Hangsúlyosan azon tankockák megoldására került sor, melyek tartalmazták a tanulmányi kirándulásunk állomásait. A kooperatív technikák közül páros és csoport munkákat alkalmaztunk, melyek erősítették a tanulók együttműködési készségét. Közösen fedezték fel és jutottak új ismeretekhez. A Barangoló digitális tartalomtár további lehetőséget adott arra, hogy felkeltse a tanulók érdeklődését az utazás iránt.
Felhasznált tankockák:
Elkaplak, holló
Erdélyi FormaKincs
Erdélyi konyha
Erdély összefoglaló
Mondák, legendák
Erdélyi fejedelemség várai
MEGVALÓSULT A MAGYAR KORMÁNY TÁMOGATÁSÁVAL
https://www.okosdoboz.hu/hu-HU/Hatarontuli
Határtalanul program 2023
2023. április 18-22. Erdély
EFOP-3.1.5-16-2016-00001: A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása
- A kiemelt projekt megvalósítója: Oktatási Hivatal
- A kiemelt projekt megvalósítási ideje: 2017. január 2. – 2020. szeptember 30.
- Támogatás mértéke: 100%
Amelyre intézményünk sikeresen pályázott.
A korai iskolaelhagyók számának csökkentése az Európa 2020 Stratégia kulcsindikátora. Hazánk vállalása, hogy 2020-ig 10%-ra csökkenti az arányt. A stratégia célkitűzéseihez illeszkedve a kiemelt projekt célja: ágazati, helyi közösségi együttműködések kialakítása által olyan komplex és célzott intézményfejlesztő programok megvalósítása a bevont köznevelési intézményekben, amelyek által csökken az ott tanulók lemorzsolódási kockázata, hozzásegítik a tanulókat végzettségek, a munkaerőpiacon nélkülözhetetlen és hasznosítható kompetenciák megszerzéséhez, továbbá az Oktatási Hivatal által működtetett területi és helyi szintű pedagógiai szakmai szolgáltató rendszer fejlesztése.
Az alábbi főbb tevékenységek valósulnak meg a projekt során:
- A bevont köznevelési intézmények (óvodák, általános és középfokú oktatási-nevelési intézmények) komplex támogató fejlesztése, központi támogató koordinációval egyedi és differenciált intézményi fejlesztési programokon keresztül.
- A bevont intézményekben a végzettség nélküli iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók közvetett és közvetlen, célzott támogatása, iskolai és későbbi munkaerőpiaci sikerességéhez szükséges feltételek javítása.
- A köznevelési intézmények hálózatosodásának elősegítése.
- Az Oktatási Hivatal által működtetett területi és térségi pedagógiai szakmai szolgáltató és módszertani támogató rendszer fejlesztése, a befogadó oktatási célú fejlesztés érdekében oktatásszervezési intézkedési tervek fejlesztésének elősegítése.
A projekt beavatkozásai a konvergencia régiókra irányulnak, és a 2020-ban elérendő tagállami vállalás által figyelembe vehető korcsoportnak (18-24 év) a jelenleg megfelelő életkori csoportját célozzák.
A projekt eredményeként:
- 450 köznevelési intézményben komplex és differenciált alapú intézményfejlesztés révén javul a minőségi neveléshez-oktatáshoz való hozzáférés;
- a köznevelési intézmények egymástól való tanulása, a köznevelési intézmények partneri kapcsolatai megerősödnek és fejlesztésre kerülnek, jó gyakorlatok adaptálhatóvá válnak;
- a végzettség nélküli iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulókhoz kapcsolódó pedagógiai szolgáltatás kínálat fejlődik,
- az Oktatási Hivatal területi és térségi pedagógiai szakmai szolgáltatásai és módszertani kínálata bővül;
- a befogadó nevelés-és oktatásszervezés megteremtéséhez kapcsolódó intézkedések a hozzá kapcsolódó eljárások, képzések modellezhetővé válnak.
Digitális környezet a köznevelésben
A Felhívás kódszáma: EFOP-3.2.3-17-2017-00052
Sikeresen pályáztunk.
Magyarország Kormányának felhívása a köznevelési intézményfenntartók számára, az európai és globális társadalmi és gazdasági térben alkalmazkodni képes fiatalokat a munkaerőpiacon, felsőoktatásban, egész életen át tartó tanulásban való sikeres részvételre felkészítő minőségi és méltányos köznevelési rendszer kialakítása érdekében.
A Kormány a Partnerségi Megállapodásban célul tűzte ki az oktatásba és a képzésbe történő beruházást a készségek fejlesztése, a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése, a köznevelési rendszer esélyteremtő szerepének javítása, a pedagógusok folyamatos szakmai fejlesztése, tartalmi, módszertani fejlesztések megvalósítása, az oktatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés és az egyenlőtlenségek csökkentése, valamint az egész életen át tartó tanulás ösztönzése érdekében. A cél elérését a Kormány a köznevelési intézmények digitális pedagógiai módszertanokat támogató eszközöknek a köznevelési intézményekben történő pilot jellegű bevezetésével és beválás-vizsgálatával tervezi megvalósítani jelen
Felhívásban foglalt feltételek mentén.
Az együttműködés keretében a Kormány vállalja, hogy:
- a Felhívás feltételeinek megfelelő projekteket a projektre megítélt 70 000 000 Ft -110 000 000 Ft
- közötti, vissza nem térítendő támogatásban részesíti a rendelkezésre álló forrás erejéig;
- a támogatási előleggel kapcsolatos feltételeknek megfelelő támogatott projekteknek jelen
Felhívásban meghatározottak szerint támogatási előleget biztosít;
A támogatási kérelmet benyújtó szervezetek az együttműködés keretében vállalják, hogy projektjük megvalósításával hozzájárulnak:
- a minőségi és méltányos köznevelési rendszer kialakításához, amely az európai és globális
- társadalmi és gazdasági térben alkalmazkodni képes fiatalokat készít fel a
- munkaerőpiacon/felsőoktatásban/egész életen át tartó tanulásban való sikeres részvételre;
- a Magyarországon tapasztalható digitális leszakadás megállításához;
- a digitális oktatás színvonalának minőségi javításához; továbbá vállalják, hogy
- a kapott támogatáson felül önerőből finanszírozzák a projektet.
Határtalanul Program
A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra, azaz a Határtalanul! a nemzeti összetartozás operatív programja. Keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdetett Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek címmel, a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítésére.
Intézményünk Horvátországra írt pályázatot és sikeres lett, diákjaink áprilisba utaznak.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: Támogató) megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (a továbbiakban: Támogatáskezelő) a HATÁRTALANUL! program keretében meghívásos pályázatot hirdet a magyarországi és a Kárpát-medence határon túli magyarlakta településeinek diákjai és kísérőik Magyarországra történő utazásának támogatására, összhangban.
A pályázat célja:
Intézményünk (Gimnázium) Erdélybe írt pályázatot és sikeres lett, diákjaink áprilisba utaznak.
A pályázat a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülését, a határon átnyúló kapcsolatépítést kívánja elősegíteni. 1.2. Önkéntes kultúra erősítése képzési programokon keresztül a Kárpát-medence területén helyi közösségekben aktív szerepet vállaló diákok részére. 1.3. Anyaországi élmények által a nemzeti identitás erősítése és kortárs emberekkel való kapcsolatok kialakítása.
BESZÁMOLÓ
HATÁRTALANUL 18-01-0581
MAGYAR TÖRTÉNELMI ÉS KULTÚRÁLIS KINCSEK NYOMÁBAN
HORVÁTORSZÁG
2019. április 15-április 18-ig
BATTHYÁNY FÜLÖP GIMNÁZIUM ÉS ÁLTALÁNOS ISKOLA
1. nap 2019. április 15. hétfő
7.00. Gyönyörű napsütéses reggelen gyülekeztünk Enyingen, a Szentgyörgyi Dezső téren. Szülők-diákok bőröndökkel, hátizsákokkal izgatottan várták az indulás perceit.
A személyi igazolványok érvényességének ellenőrzése után elfoglaltuk helyünket a minden igényt kielégítő autóbuszon, és 7,25 perckor könnyes szemekkel elbúcsúztunk a szülőktől.
Zökkenőmentes órák következtek, a határig csak Mohácsnál álltunk meg rövid pihenőre, illetve a reggeli elfogyasztásának idejére.
A horvát határnál mindenkit leszállítottak a buszról, és leellenőrízték a személyi igazolványainkat. Fél óra várakozás után, miután mindent rendben találtak, folytattuk tovább az utunkat Pélmonostorba. A kisváros 8000 fős lakosságából 833 magyar. Itt meglátogattuk a helyi általános iskolát, ahol egy nagyon kedves tanárnő fogadott bennünket. Körbevezetett az épületben, megtudtuk, hogy ő magyar anyanyelvet tanít mintegy 50 tanulónak az iskolában.
Innen a Kopácsi-Rét Nemzeti Parkba indultunk. Egyedülálló természeti értékei vannak a parknak, ahol nagy sétát tettünk a fapallókon a mocsár felett és a töltésen.
Eszék volt a következő állomásunk. A Dráva parti nagyvárosban az őrvárban kezdtük sétánkat, ahonnan gyönyörű kilátásban gyönyörködhettünk a Drávára. A vár bejárása után a belváros felé indultunk, fagyizással egybekötött hosszú séta következett, melynek során megnéztük “A fityó elgázolja a tankot” szoborkompozíciót. A főtéren megnéztük a Szent Péter és Pál nagytemplomot is.
A délután második részében Kiskőszeg következett. Felmentünk a Bán-hegyre és megtekintettük a hatalmas Partizánemlékművet. Lélegzetelállító kilátás tárult elénk itt a horvát-szerb határra, illetve a Dunára.
Nem volt más hátra, mint elindulni Csúzára, elfoglalni a szállást és megvacsorázni. Szeretném itt kiemelni a Piros Csizma panzió dolgozóinak kedvességét. Finom vacsorával vártak bennünket, majd a szobák elfoglalása után pihenő következett, hiszen jól elfáradt a gyereksereg.
2. nap 2019. április 16. kedd
A fél 7-es ébresztő után reggeli következett, majd fél 9-kor elindultunk Zágrábba. Több órás buszozás után (amelyet a gyerekek többsége végigaludt) fél 1-kor érkeztünk meg a fővárosba. Utunkat a Káptalandombon emelt Mária Mennybemenetele Székesegyházzal kezdtük, majd a belváros felé folytattuk. Megnéztük a Jellasics-teret és a Szent Márk teret, ahol a Szent Márk templom áll, tetőcserepein a horvát és a zágrábi címerrel. Ezután egy óra szabad sétát engedélyeztünk a gyerekeknek, akik fagyiztak, ettek, sétáltak, ajándéktárgyakat vásároltak.
17 órakor indultunk következő szállásunkra Sodicibe. Itt is a szobák kiosztása után finom vacsora következett, majd kis közös beszélgetés után elpihentek a gyerekek.
3. nap 2019. április 17. szerda
Reggelizés után Fiumébe indultunk. Itt Tersattoban kezdtük a sétánkat, ahol felsétáltunk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. Gyönyörű kilátásban volt részünk a városra és az öbölre. Innen közel 400 lépcső vezetett a városba, ahol lesétálva a kikötőhöz érkeztünk. Megnéztük a magyar feliratú kikötői bólyákat, majd bejártuk az egész kikötőt. Felkerestük a Baross-emléktáblát.
Ezután Opatijába indultunk, a Kvarner-öbölbe. Mesebeli kilátás tárult elénk, illetve a hangulatos sétány,a gyönyörű épületek, szállodák, az alborétumban tett sétánk felejthetetlen volt. Sok kisgyerek most látta először a tengert, valószínű soha nem fogja elfelejteni ezeket az élményeket, melyekkel itt lettünk gazdagabbak. Sétánk után a partra vettük az irányt, ahol a bátrabbak fürödhettek a 14 fokos tengerben. A többiek pedig napozással, fagyizással, sétával töltötték az időt.